Monday, June 6, 2011

Apabila gagal mengawal kemarahan...


Semua orang pasti marah. Naluri insani yang sememangnya tidak dapat dielakkan.
Ayoyo.. Miss A sangat-sangat Xsuka wor kalau ada di kalangan orang- orang terdekat Miss A marah-marah.. Lepas tu tercakap pula words yang Xelok.Maki hamun bagai... Coba bawa bertenang kawang2.. Jangan biarkan marah tu musnahkan diri. Haishh pantang2.. Pantang Miss A pon belum habis lagi ( Bila n buat apa pula Miss A mau berpantang ni? Bungul)

Mari kita baca definisi marah dan yang seangkatan dengannya.. Sila sila.. Teruskan membaca. Xperlu bayar pon :-)
Marah atau amarah merupakan salah satu yang tak terpisahkan dari emosi, marah sendiri timbul karena adanya sebuah dorongan yang biasa disebut dengan human aggressive
Mengikut Kamus Dewan Edisi Ke-3 berasa panas hati kerana ditipu (dihina dll), perasaan panas hati, berang, gusar, murka.

Setiap kali Miss A tengok orang yang marah2 ni, pasti ada sahaja yang X elok terjadi. Sbg contoh :
* Gaduh. Kadang2 bila dah gaduh ni kompom ada yang cedera kan? Hish palis2.. Harap2 bnda tu X terjadi dgn korang. Jauh2.. Palis2. Simpang malaikat 44.
*Kalau suami isteri, gf & bf, kompom mintak cerai terosss sebab dah terlepas cakap. Setan suka orang2 yang xdapat kontrol emosi marah ni. Lagi2 lah time tu dah mmg marah gila. Hahhh hambekkk.. Diri sendiri yang menyesal di kemudian hari wor.. 
* diri sendiri akan jadi org yang jijik sebab mulut terlalu lancang melafazkan kata2 maki. Kata2 yang sememangnya x enak di dengar.

Ok, 3 contoh pun dah cukup bah..

Kenapa kita berasa marah?
* Stress. Bila stress, ditambah lagi dengan karenah rakan2 yang agak kurang menyenangkan, dipaksa, di tegur dengan cara yang agak kasar pasti.. pasti.. pastii setan akan menghasut. Hahhhh setan dah mulakan keja dia... Jangan bagi setan menang.. Jangan bagi setan bersorak gembira dengan kejayaan dia. Jangan bagi setan bangga dengan kejayaan dia yg kecil tu. Syuh2.. Halau tu setan. Pemusnah idop.

How to control your anger?
* Cuba tanya diri sendiri apa perkara yang membuatkan diri happy? Kalau tau, then do it.
*Tarik nafas sedalam-dalam yang boleh. Ingat God. Berdoa. 
* Senyum. Tepuk dada and cakap " Everything's gonna be ok".
* Dengar laguuuuuu! Miss A suggest dengar instrumental music. Seriusssss! mmg best! hehe 
* Cuba keluar dari tempat yang buat kita marah tu. Bagi miss A, tengok pokok2, tengok tasik/sungai/air terjun/ kolam pun dah buat miss A tenang. Xperlu hisap 3 4 batang rokok. xperlu buat perkara yang x elok.Dari dulu smpailah sekarang miss A hairan dengan perokok2 tegar diluar sana.. Apa yang sedap sangat dengan asap rokok tu??? Langsung xsedap! Membazir. Xbuat kenyang malah memudaratkan! 
* Cuba minum air masak banyak2. Jangan minum alkohol sudah! Miss A xsuruh ar..
* Mandi. Setiap kali lepas mandi pasti rasa sejuk. Kan??? Hah! 
* Ingatlah kebaikan orang yang kita marahi pada saat itu. 

No comments: